Kam speje cestná doprava.

23. novembra 2016, miramar, Nezaradené

Každým rokom sa na svete zvyšuje počet vyrábaných aut rôzneho druhu. Len na Slovensku sa ročne vyrobí takmer milión osobných aut, podobné množstvo aj v Čechách a omnoho viac v ďalších priemyselných krajinách. Taktiež veľký počet nákladných aut a kamiónov behá stále viac po našich cestách. Okrem znečisťovania ovzdušia robia hluk, ničia cesty, spôsobujú havárie, rastie počet úmrtí na cestách, atď. Keď cestujete niekam aj napr. v noci, tak štrúdľa kamiónov vám znechutí absolvovať akúkoľvek cestu v pohode. Konkrétne vodiči kamiónov sú na mesiace odtrhnutí od rodín, ani spanie, ani strava, dokonca ani príjem pre kamiónistov nie sú ako pri ostatných zamestnaniach. Ako viem, že dostávajú minimálnu mzdu s odôvodnením od majiteľov, že im to vykryjú diéty. Je to drastické, čo spôsobuje kamiónová doprava nielen pre rodiny, ale najmä pre spoločnosť ako takú.
Tento stav nebude do budúcnosti udržateľný. Lenže výrobcom, firmám a majiteľom kamiónov to doposiaľ vyhovuje. Avšak vládni činitelia, predstavitelia strán zelených a ďalšie inštitúcie, ktoré sa zaoberajú životným prostredím musia niečo urobiť preto, aby systém kamiónovej dopravy sa obmedzil, resp. zmenil.
Navrhujem maximálne využiť železničnú dopravu, a to tak, aby sa vytvorili spádové železničné centrá, resp. uzly, kde by sa pre príslušnú oblasť dopravovali zásielky železničnou dopravou v štýle kargo, tak ako to funguje v prístavoch. Žeriavmi by boli prehodené na kamión pre oblastnú kamiónovú prepravu v blízkosti konečného cieľa. Tým by sa sa ušetrili mnoho kilometrové vzdialeností kamiónovej dopravy, dosiahlo by sa aj zlepšenie životného prostredia a mnoho iných výhod pre spoločnosť. Samozrejme, že prekážky by tomu robili výrobcovia kamiónov, ktoré by prichádzali o zisky.
Napriek tomu vyzývam vládu a ostatných predstaviteľov štátu o vykonanie analýzy a realizáciu takéhoto systému. Postupne by sa takýto projekt mohol uplatniť celosvetove.